Rikoskomisario Seppo Sillanpää evp.

Seppo Sillanpää on kirjoittanut dokumenteista "Murhaviinun" tarinan

”Murha Viinu” eli Hilma Josefiina Forsberg  osa 2

Mitä sitten tapahtui kaikille Viinun läheisille, joita ei ollut kovin paljoa? Kaikista heistä en saanut asioita paljon esiin, mutta ehkä kuitenkin riittävästi.

Viinun sulhanen, jolle hän odotti lasta, koki julman kuoleman. Konstantin Vihtorinpoika Helin oli syntynyt 12.2.1880 Jämijärvellä Rasin talossa Wihun kylässä. Nuorena hän muutti Kankaanpäähän ja työskenteli aluksi Karhusaaren talossa renkinä, mutta vaihtoi paikkaa vuonna 1898 Korvaluoman taloon. Täältä hän tuli Ikaalisiin Mustaniemelle syksyllä 1901. Pian Viinun tuomion jälkeen Helin lähti taas Kankaanpäähän ja sieltä muutamaksi vuodeksi Jurvaan pari vuotta nuoremman serkkunsa Joachim Korkiamäen kanssa metsätöihin. Hän oli myös syntynyt samassa kylässä kuin Heliin. Vuonna 1906 marraskuun viimeisenä päivänä serkku tappoi Heliinin ryypiskelyn yhteydessä purasimella, iskien häntä kolmetoista kertaa rintaan ja kerran päähän. Heti joulukuun lopussa Korkiamäki tuomittiin Laihialla kahdeksaksi vuodeksi kuritushuoneeseen. Jämijärven kirkonkirjassa on maininta, minne Helin haudattiin, mutta siitä ei saa muuta selvää kuin, ettei se ole kotipitäjä, Kankaanpää, Jurva eikä Laihia. Helinistä on mainittu myös huvittava seikka. Hän ei kelvannut terveydellisistä syistä armeijaan, mutta raskaita metsätöitä hän sentään kykeni tekemään.

Viinu sai elinkautisen tuomion 15.8.1902. Hänet siirrettiin Turun vankilaan odottamaan hovioikeuden tuomion vahvistamista. Hän synnytti tyttölapsen vankilassa 18.9.1902. Nimeksi tuli Eva Elisabet. Hovioikeuden vahvistus tuli 3.10 ja 30.10 Viinu siirrettiin Hämeenlinnan vankilaan yhdessä lapsensa kanssa. Kun lapsi täytti kaksi vuotta, niin hänet siirrettiin heti seuraavana päivänä Hämeenlinnan asyyliin. Tämä asyyli kuitenkin lopetettiin jo seuraavana vuonna ja kaikki lapset toimitettiin omiin kotipitäjiin. Eva tuli siis takaisin Leppäsjärven maisemiin Mustalleniemelle, josta hän 17 vuotiaana muutti Tampereen Pispalaan. Hän sai neljä poikaa, joista yksi Erkki niminen kuoli sodassa kesällä 1944. Lapsilla oli varmaankin kaksi isää eikä lapsia ollut tunnustettu. Kaikkien sukunimi oli Forsberg. Eva muutti 1943 Ikaalisiin Helteen kylään ja avioitui ainoan kerran elämässään 9.12.1945 Sulo Ilmari Viertolan kanssa. He muuttivat yhdessä Juhtimäkeen. Sulo oli kotoisin Ikaalisista. Yhdessä he muuttivat takaisin Tampereelle keväällä 1949. Avioliitto oli lapseton. Eva Kuoli sydänkohtaukseen 28.10.1967 ja aviopuoliso melko pian 12.3.1968.

Uusimmat kommentit

10.08 | 10:53

Hei! Olisin kiinnostunut löytämään kuvia Oskari Hahkamäen tilarakennuksista 1900-luvun alussa. Aluemetsänhoitaja T. Rosenbröijer osti 1920-luvulla tilan ja rakennutti nykyisen Hahkamäen päärakennuksen

18.08 | 08:29

Tarvitsisin valokuvan Haapasenkosken Sahasta jossa olin 1960 luvun alussa töissä. Laitan kuvan muistelmiini joita parhaillaan kirjoitan.
Yli-ins Kalevi Säntti
Puolukkapolku 24, 61300 Kurikka

17.08 | 17:14

Oli arvostettu mies paikkakunnalla.

06.05 | 02:00

Kauppa ei ollut tuolloin Kiviniemen (aloitti 30-luvulla). Kauppa oli tuolloin ehkä Wirzen. Talossa toimi myös pankki.